Ny ungdomsgaranti
Felipe F. Garcia
Velferdsalliansen EAPN Norway har kommet med høringssvar til forskriftsfesting av ny ungdomsgaranti.
Gratis barnehage, SFO og fritidskort/tilbud kan være til stor hjelp for unge som faller ut av skolen. På denne måten får alle en likeverdig mulighet til å delta på fritidsaktiviteter. Det kan styrke selvfølelsen til de unge, redusere sosiale forskjeller og skape et mer inkluderende samfunn.
Å falle ut av videregående skole
Å gi mennesker som faller ut av videregående skole rett til fagopplæring i kombinasjon med skole og arbeids- og læringsplass kan ha en rekke positive effekter. Dette kan redusere frafallet i videregående skole, og det kan være lettere å lære når de får kombinere teori med praktisk arbeid. En praktisk tilnærming kan bidra til å øke motivasjonen for faget, og gjøre det enklere for ungdommer å fullføre utdanningen sin. Det kan også ha en positiv effekt på ungdommenes fremtidige yrkesliv. De kan få kunnskaper og erfaringer som kan være svært nyttige i arbeidslivet.
Kvalifiserte ansatte i NAV
Ved å sikre god og individuell oppfølging av hver enkelt av ungdommene kan man bidra til å skape større likhet og rettferdighet i samfunnet. Å ha flere kvalifiserte veiledere i NAV kan sikre at ungdommer som er i fare for å falle utenfor skolen og arbeidslivet får den oppfølgingen de trenger for å komme seg videre. Ved å ha ansatte med høy kompetanse, kan man sikre at veiledningen og oppfølgingen tilpasses den enkeltes behov og forutsetninger.
Jevn og tett oppfølging
En veileder i NAV kan være til stor hjelp for ungdommer som står i fare for å falle ut av skolen og arbeidslivet. Ved å ha jevn og god oppfølging av en veileder kan det bidra til at de få den støtten de trenger for å komme tilbake. Dette kan bidra til å skape større likhet i samfunnet, og sikre at alle får like muligheter til å lykkes og bruke sitt fulle potensiale.
Å forholde seg til en veileder
En fast veileder kan bidra til å skape en mer individuell og tilpasset oppfølging. En veileder som har fulgt ungdommene over tid kjenner deres styrker, utfordringer og interesser. En fast veileder over tid har større forutsetninger for å tilrettelegge for et løp som hjelper brukeren tilbake i jobb eller utdanning. Det kan også være vanskelig å forholde seg til veiledere som kan ha ulike metoder, og dette kan føre til at ungdommene mister tillit til systemet.
Se hele høringssvaret under Høringsuttalelser